Personen

Dr. Janine Buchholz

Technologiebasiertes Assessment (TBA)


Sitz:Hannoversche Straße 19, 10115 Berlin, Raum 34
Postadresse:Unter den Linden 6, 10099 Berlin
Telefon: +49 30 2093.46972
Fax: (030) 2093.46599
E-Mail:

janine.buchholz@iqb.hu-berlin.de

 Beruflicher und akademischer Werdegang

seit 08/2023 IQB, Technologiebasiertes Assessment (TBA)
Wissenschaftliche Mitarbeiterin
11/2021–05/2023 OECD, Directorate for Education and Skills, Paris (Frankreich) Analystin im PISA Research, Development and Innovation (RDI) Programme
10/2020–10/2021

DIPF, Lehr- und Lernqualität in Bildungseinrichtungen, Frankfurt Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Arbeitsbereich Technology Based Assessment

04/2020–09/2020 OECD, Directorate for Education and Skills, Paris (Frankreich) Thomas J. Alexander-Fellow
05/2018–09/2018

Centre for Educational Measurement (CEMO), Universität Oslo (Norwegen) Gustafsson & Skrondal visiting scholar

06/2016–09/2020

DIPF, Bildungsqualität und Evaluation, Frankfurt

Wissenschaftliche Mitarbeiterin in den Projekten PISA 2015 und PISA 2018
2016

Goethe Universität Frankfurt am Main, Promotion (Dr. rer. nat.) im Fach Psychologie (Titel der Dissertation: „Mehrdimensionale Item-Response-Theorie zur Modellierung Konstrukt-irrelevanter Varianz bei der Beurteilung der Validität“)

06/2013–07/2013 Educational Testing Service (ETS), Princeton, NJ (USA)
Summer Internship Program
05/2010–05/2016

DIPF, Bildungsqualität und Evaluation, Frankfurt

Wissenschaftliche Mitarbeiterin zur Promotion im Arbeitsbereich Educational Measurement 
2010 Universität Erfurt, M.Sc. Psychologie
2008 Universität Erfurt, B.A. Lehr-, Lern- und Trainingspsychologie, Kommunikationswissenschaft

 Forschungsschwerpunkte

  • Motivationale Effekte bei der Bearbeitung von Tests und Fragebögen
  • Internationale Large-Scale Assessments im Bildungsbereich
  • Methoden zur Testung von Messinvarianz
  • Modellierung von Mehrdimensionalität

Ausgewählte Publikationen

  • Buchholz, J., Cignetti, M. & Piacentini, M. (2022). Developing measures of engagement in PISA. OECD Working Paper Series, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/2d9a73ca-en
  • Buchholz, J. (2022). Mixed-worded scales and acquiescence in international large-scale assessments. OECD Working Paper Series, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/8dd310c0-en
  • He, J., Buchholz, J. & Fischer. (2022). Cross-cultural comparability of latent constructs in ILSAs. In T. Nilsen, A. Stancel-Piątak, & J.-E. Gustafsson (Eds.). International Handbook of Comparative Large-Scale Studies in Education Perspectives and Findings. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-38298-8_58-1
  • Lazarides, R., Schiepe-Tiska, A., Heine, J.-H. & Buchholz, J. (2022). Expectancy-Value profiles in math: How are student-perceived teaching behaviors related to motivational transitions? Learning and Individual Differences, 98, 102198. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2022.102198
  • Buchholz, J. & Hartig, J. (2020). Measurement invariance testing in questionnaires: A comparison of three Multigroup-CFA and IRT-based approaches. Psychological Test and Assessment Modeling, 62(1), 29–53.
  • Wu, Q., Debeer, D., Buchholz, J., Hartig, J. & Janssen, R. (2019). Predictors of individual performance changes related to item positions in PISA assessments. Large-scale Assessments in Education, 7(5), 1–21. https://doi.org/10.1186/s40536-019-0073-6
  • Lazarides, R. & Buchholz, J. (2019). Student-perceived teaching quality: How is it related to different achievement emotions in mathematics classrooms? Learning and Instruction, 61, 45–59. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2019.01.001
  • Buchholz, J. & Hartig, J. (2019). Comparing attitudes across groups: An IRT-based item-fit statistic for the analysis of measurement invariance. Applied Psychological Measurement, 43(3), 241–250. https://doi.org/1177/0146621617748323
  • He, J., Barrera-Pedemonte, F. & Buchholz, J. (2019). Cross-cultural comparability of noncognitive constructs in TIMSS and PISA. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 26(4), 369–385. https://doi.org/10.1080/0969594X.2018.1469467
  • Buchholz, J. & Hartig, J. (2018). The impact of ignoring the partially compensatory relation between ability dimensions on norm-referenced test scores. Psychological Test and Assessment Modeling, 60(3), 369–385.
  • Lazarides, R., Buchholz, J. & Rubach, C. (2018). Teacher enthusiasm and self-efficacy, student-perceived mastery goal orientation, and student motivation in mathematics classrooms. Teaching and Teacher Education, 69, 1–10. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.08.017
  • He, J., Buchholz, J. & Klieme, E. (2017). Effects of anchoring vignettes on comparability and predictive validity of student self-reports in 64 cultures. Journal of Cross-Cultural Psychology, 48(3), 319–334. https://doi.org/10.1177/0022022116687395
  • Debeer, D., Buchholz, J., Hartig, J. & Janssen, R. (2014). Student, school and country differences in sustained test-taking effort in the 2009 PISA reading assessment. Journal of Educational and Behavioral Statistics, 39, 502–523. https://doi.org/10.3102/1076998614558485
  • Hartig, J. & Buchholz, J. (2012). A multilevel item response model for item position effects and individual persistence. Psychological Test and Assessment Modeling, 54, 418–431.

Ausgewählte Vorträge

  • Buchholz, J., Shin, H. J., & Bolsinova, M. (2022, September). Test engagement in multistage adaptive testing. Vortrag auf der 8. Konferenz der International Association for Computerized Adaptive Testing (IACAT) in Frankfurt.
  • Buchholz, J. & Hartig, J. (2020, August). A comparison of Multigroup-CFA and IRT-based item fit for measurement invariance testing. Vortrag auf dem Jährlichen Treffen des National Council on Measurement in Education (NCME; virtuell).
  • Buchholz, J. & Braeken, J. (2019, Juni). Measurement invariance in large-scale assessments using group-level fit: Patterns across scales and countries. Postervortrag auf der 8. IEA International Research Conference in Kopenhagen, Dänemark.
  • Buchholz, J. (2018, November). Investigating measurement invariance using the RMSD item fit statistic. Eingeladener Vortrag auf der OECD Methodological Conference “Cross-country Comparability of Questionnaire Scales in Large-Scale Surveys” in Paris, Frankreich.
  • Buchholz, J., Hartig, J. & He, J. (2018, September). A comparison of two approaches to testing measurement invariance: Multigroup-CFA and IRT-based item fit. Vortrag auf dem 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs) in Frankfurt.
  • Buchholz, J. & Braeken, J. (2018, September). Measurement invariance in large-scale assessments using group-level fit: Patterns across scales and countries. Vortrag auf der 1. Tagung der Frontiers in Educational Measurement (FREMO) in Oslo, Norwegen.
  • Buchholz, J. & Hartig, J. (2018, April). A stepwise procedure for determining measurement invariance using IRT item fit. Vortrag auf dem Jährlichen Treffen des National Council on Measurement in Education (NCME) in New York, NY, USA.
  • Buchholz, J., Hartig, J. & He, J. (2018, Februar). A comparison of multigroup-CFA and an IRT-based item fit approach to testing measurement invariance. Vortrag auf dem Jährlichen Treffen der Comparative & International Education Society (CIES) in Mexico City, Mexiko.
  • Buchholz, J. (2017, Juli). Group-level item-fit statistics for the analysis of invariance. Vortrag auf dem Internationalen Meeting der Psychometric Society (IMPS) in Zürich, Schweiz.
  • Buchholz, J. & Hartig, J. (2016, September). Vorhersage interindividueller Unterschiede in Itempositionseffekten in den PISA-Studien. Vortrag auf dem 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs) in Leipzig.
  • Buchholz, J., Rios, J.A. & Hartig, J. (2016, April). MIRT ability estimation: Effects of ignoring the partially compensatory nature. Vortrag auf dem Jährlichen Treffen des National Council on Measurement in Education (NCME) in Washington, DC, USA.
  • Buchholz, J. (2013, Oktober). Validity Issues in Computer Based Testing. Diskutantin des Symposiums auf der 44. Jährlichen Konferenz der Northeastern Educational Research Association (NERA) in Rocky Hill, CT, USA.
  • Buchholz, J. & Hartig, J. (2013, März). Evaluation eines mehrdimensionalen IRT-Modells mit latenten Interaktionen bei vollständigem und teilweisem Vorliegen reiner Indikatoren. Vortrag auf der 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) in Kiel, Deutschland.

 

CGa