Personen
Dr. Janine Buchholz
Forschungsdatenzentrum (FDZ)
Sitz: | Hannoversche Straße 19, 10115 Berlin, Raum 31 |
Postadresse: | Unter den Linden 6, 10099 Berlin |
Telefon: | +49 30 2093.46510 |
Fax: | (030) 2093.46599 |
E-Mail: |
Beruflicher und akademischer Werdegang
Seit 10/2024 |
IQB, Forschungsdatenzentrum (FDZ) |
08/2023-09/2024 | IQB, Technologiebasiertes Assessment (TBA) Wissenschaftliche Mitarbeiterin |
11/2021–05/2023 | OECD, Directorate for Education and Skills, Paris (Frankreich) Analystin im PISA Research, Development and Innovation (RDI) Programme |
10/2020–10/2021 |
DIPF, Lehr- und Lernqualität in Bildungseinrichtungen, Frankfurt Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Arbeitsbereich Technology Based Assessment |
04/2020–09/2020 | OECD, Directorate for Education and Skills, Paris (Frankreich) Thomas J. Alexander-Fellow |
05/2018–09/2018 |
Centre for Educational Measurement (CEMO), Universität Oslo (Norwegen) Gustafsson & Skrondal visiting scholar |
06/2016–09/2020 |
DIPF, Bildungsqualität und Evaluation, Frankfurt Wissenschaftliche Mitarbeiterin in den Projekten PISA 2015 und PISA 2018 |
2016 |
Goethe Universität Frankfurt am Main, Promotion (Dr. rer. nat.) im Fach Psychologie (Titel der Dissertation: „Mehrdimensionale Item-Response-Theorie zur Modellierung Konstrukt-irrelevanter Varianz bei der Beurteilung der Validität“) |
06/2013–07/2013 | Educational Testing Service (ETS), Princeton, NJ (USA) Summer Internship Program |
05/2010–05/2016 |
DIPF, Bildungsqualität und Evaluation, Frankfurt Wissenschaftliche Mitarbeiterin zur Promotion im Arbeitsbereich Educational Measurement |
2010 | Universität Erfurt, M.Sc. Psychologie |
2008 | Universität Erfurt, B.A. Lehr-, Lern- und Trainingspsychologie, Kommunikationswissenschaft |
Forschungsschwerpunkte
- Motivationale Effekte bei der Bearbeitung von Tests und Fragebögen
- Internationale Large-Scale Assessments im Bildungsbereich
- Methoden zur Testung von Messinvarianz
- Modellierung von Mehrdimensionalität
Ausgewählte Publikationen
- Buchholz, J., Cignetti, M. & Piacentini, M. (2022). Developing measures of engagement in PISA. OECD Working Paper Series, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/2d9a73ca-en
- Buchholz, J. (2022). Mixed-worded scales and acquiescence in international large-scale assessments. OECD Working Paper Series, OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/8dd310c0-en
- He, J., Buchholz, J. & Fischer. (2022). Cross-cultural comparability of latent constructs in ILSAs. In T. Nilsen, A. Stancel-Piątak, & J.-E. Gustafsson (Eds.). International Handbook of Comparative Large-Scale Studies in Education Perspectives and Findings. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-38298-8_58-1
- Lazarides, R., Schiepe-Tiska, A., Heine, J.-H. & Buchholz, J. (2022). Expectancy-Value profiles in math: How are student-perceived teaching behaviors related to motivational transitions? Learning and Individual Differences, 98, 102198. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2022.102198
- Buchholz, J. & Hartig, J. (2020). Measurement invariance testing in questionnaires: A comparison of three Multigroup-CFA and IRT-based approaches. Psychological Test and Assessment Modeling, 62(1), 29–53.
- Wu, Q., Debeer, D., Buchholz, J., Hartig, J. & Janssen, R. (2019). Predictors of individual performance changes related to item positions in PISA assessments. Large-scale Assessments in Education, 7(5), 1–21. https://doi.org/10.1186/s40536-019-0073-6
- Lazarides, R. & Buchholz, J. (2019). Student-perceived teaching quality: How is it related to different achievement emotions in mathematics classrooms? Learning and Instruction, 61, 45–59. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2019.01.001
- Buchholz, J. & Hartig, J. (2019). Comparing attitudes across groups: An IRT-based item-fit statistic for the analysis of measurement invariance. Applied Psychological Measurement, 43(3), 241–250. https://doi.org/1177/0146621617748323
- He, J., Barrera-Pedemonte, F. & Buchholz, J. (2019). Cross-cultural comparability of noncognitive constructs in TIMSS and PISA. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 26(4), 369–385. https://doi.org/10.1080/0969594X.2018.1469467
- Buchholz, J. & Hartig, J. (2018). The impact of ignoring the partially compensatory relation between ability dimensions on norm-referenced test scores. Psychological Test and Assessment Modeling, 60(3), 369–385.
- Lazarides, R., Buchholz, J. & Rubach, C. (2018). Teacher enthusiasm and self-efficacy, student-perceived mastery goal orientation, and student motivation in mathematics classrooms. Teaching and Teacher Education, 69, 1–10. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.08.017
- He, J., Buchholz, J. & Klieme, E. (2017). Effects of anchoring vignettes on comparability and predictive validity of student self-reports in 64 cultures. Journal of Cross-Cultural Psychology, 48(3), 319–334. https://doi.org/10.1177/0022022116687395
- Debeer, D., Buchholz, J., Hartig, J. & Janssen, R. (2014). Student, school and country differences in sustained test-taking effort in the 2009 PISA reading assessment. Journal of Educational and Behavioral Statistics, 39, 502–523. https://doi.org/10.3102/1076998614558485
- Hartig, J. & Buchholz, J. (2012). A multilevel item response model for item position effects and individual persistence. Psychological Test and Assessment Modeling, 54, 418–431.
Ausgewählte Vorträge
- Buchholz, J., Shin, H. J., & Bolsinova, M. (2022, September). Test engagement in multistage adaptive testing. Vortrag auf der 8. Konferenz der International Association for Computerized Adaptive Testing (IACAT) in Frankfurt.
- Buchholz, J. & Hartig, J. (2020, August). A comparison of Multigroup-CFA and IRT-based item fit for measurement invariance testing. Vortrag auf dem Jährlichen Treffen des National Council on Measurement in Education (NCME; virtuell).
- Buchholz, J. & Braeken, J. (2019, Juni). Measurement invariance in large-scale assessments using group-level fit: Patterns across scales and countries. Postervortrag auf der 8. IEA International Research Conference in Kopenhagen, Dänemark.
- Buchholz, J. (2018, November). Investigating measurement invariance using the RMSD item fit statistic. Eingeladener Vortrag auf der OECD Methodological Conference “Cross-country Comparability of Questionnaire Scales in Large-Scale Surveys” in Paris, Frankreich.
- Buchholz, J., Hartig, J. & He, J. (2018, September). A comparison of two approaches to testing measurement invariance: Multigroup-CFA and IRT-based item fit. Vortrag auf dem 51. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs) in Frankfurt.
- Buchholz, J. & Braeken, J. (2018, September). Measurement invariance in large-scale assessments using group-level fit: Patterns across scales and countries. Vortrag auf der 1. Tagung der Frontiers in Educational Measurement (FREMO) in Oslo, Norwegen.
- Buchholz, J. & Hartig, J. (2018, April). A stepwise procedure for determining measurement invariance using IRT item fit. Vortrag auf dem Jährlichen Treffen des National Council on Measurement in Education (NCME) in New York, NY, USA.
- Buchholz, J., Hartig, J. & He, J. (2018, Februar). A comparison of multigroup-CFA and an IRT-based item fit approach to testing measurement invariance. Vortrag auf dem Jährlichen Treffen der Comparative & International Education Society (CIES) in Mexico City, Mexiko.
- Buchholz, J. (2017, Juli). Group-level item-fit statistics for the analysis of invariance. Vortrag auf dem Internationalen Meeting der Psychometric Society (IMPS) in Zürich, Schweiz.
- Buchholz, J. & Hartig, J. (2016, September). Vorhersage interindividueller Unterschiede in Itempositionseffekten in den PISA-Studien. Vortrag auf dem 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs) in Leipzig.
- Buchholz, J., Rios, J.A. & Hartig, J. (2016, April). MIRT ability estimation: Effects of ignoring the partially compensatory nature. Vortrag auf dem Jährlichen Treffen des National Council on Measurement in Education (NCME) in Washington, DC, USA.
- Buchholz, J. (2013, Oktober). Validity Issues in Computer Based Testing. Diskutantin des Symposiums auf der 44. Jährlichen Konferenz der Northeastern Educational Research Association (NERA) in Rocky Hill, CT, USA.
- Buchholz, J. & Hartig, J. (2013, März). Evaluation eines mehrdimensionalen IRT-Modells mit latenten Interaktionen bei vollständigem und teilweisem Vorliegen reiner Indikatoren. Vortrag auf der 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF) in Kiel, Deutschland.