Publikations­­datenbank

Die Publikationsdatenbank des IQB zieht sukzessive auf die neue Webseite um. Derzeit finden Sie die am IQB entstandenen Publikationen der letzten drei Jahre.

2025

  • Biele, L., Volodina, A., Höhr, R. & Heppt, B. (2025). Teachers‘ use of language-promoting questions in elementary classroom discourse: associations with teacher expectations and student achievement [Vortrag]. 20. Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie, Jena, Deutschland.

  • Höhr, R., Jurecka, A., Volodina, A. & Hardy, I. (2025). Primary school students' perspectives on mulitlingualism in the school context [Vortrag]. Individualization in Language Education Conference 2025, Hamburg, Deutschland.

  • Kähler, J., Volodina, A. & Zimmermann, F. (2025). Entwicklung früher MINT-Kompetenzen: Die Rolle sozialer Disparitäten, sozio-emotionaler Verhaltensweisen und domänenübergreifender Fähigkeiten [Vortrag]. 20. Tagung der Fachgruppe Pädagogische Psychologie, Jena, Deutschland.

  • Schneider, R., Gentrup, S., Liebelt, A. & Volodina, A. (2025). Motivationale Merkmale von Schüler:innen im Fach Mathematik und in den naturwissenschaftlichen Fächern. In P. Stanat, S. Schipolowski, S. Gentrup, K. A. Sachse, S. Weirich & S. Henschel (Hrsg.), IQB-Bildungstrend 2024. Mathematische und naturwissenschaftliche Kompetenzen am Ende der 9. Jahrgangsstufe im dritten Ländervergleich (S. 315-334). Waxmann.

  • Volodina, A. (2025). Books at home or own books? Relations between the number of books, cognitive and socio-emotional outcomes in secondary school students. European Journal of Psychology of Education, 40(9), 1-25.
    https://doi.org/10.1007/s10212-024-00919-1

  • Volodina, A. & Olczyk, M. (2025). Socioeconomic status and well-being in elementary school: An evaluation of different indicators of socioeconomic status. Child Indicators Research, 1-31.
    https://doi.org/10.1007/s12187-025-10258-2

  • Volodina, A., Schneider, R., Gentrup, S. & Liebelt, A. (2025). Überfachliche sozio-emotionale Merkmale von Schüler:innen. In P. Stanat, S. Schipolowski, S. Gentrup, K. A. Sachse, S. Weirich & S. Henschel (Hrsg.), IQB-Bildungstrend 2024. Mathematische und naturwissenschaftliche Kompetenzen am Ende der 9. Jahrgangsstufe im dritten Ländervergleich (S. 335-356). Waxmann.

2024

  • Heppt, B. & Volodina, A. (2024). Diagnostik bildungssprachlicher Kompetenzen mit BiSpra 2–4: Grundlagen der Testentwicklung und empirische Befunde zu einsprachigen und mehrsprachigen Lernenden. In J. Goschler, P. Rosenberg & T. Woerfel (Hrsg.), Empirische Zugänge zu Bildungssprache und bildungssprachlichen Kompetenzen (S. 239-271). Springer.
    https://doi.org/10.1007/978-3-658-43737-4_10

  • Höhr, R., Jurecka, A., Volodina, A. & Hardy, I. (2024). Mehrsprachigkeit im schulischen Kontext aus der Perspektive von ein- und mehrsprachigen Grundschüler:innen - Adaption und Erweiterung eines Ratinginstruments zur Haltung zu Mehrsprachigkeit in Schule und Unterricht [Vortrag]. 32. Jahrestagung der DGfE-Kommission Grundschulforschung und Pädagogik der Primarstufe, Saarbrücken, Deutschland.

  • Homuth, C., Lehrl, S., Volodina, A., Weinert, S. & Rossbach, H. (2024). From preschool to vocational training and tertiary education - study design of BiKS-3-18. In S. Weinert, H.-G. Rossbach, J. von Maurice, H.-P. Blossfeld & C. Artelt (Hrsg.), Educational processes, decisions, and the development of competencies from early preschool age to adolescence: Findings from the BiKS cohort panel studies (S. 21-53). Springer.

  • Huang, W., Weinert, S. & Volodina, A. (2024). Relations between majority language and socioemotional development in children with different language backgrounds. Child Development, 95(3), 895-912.
    https://doi.org/10.1111/cdev.14040

  • Öngören, H. & Volodina, A. (2024). Investigating the mechanisms behind relations between academic language and reading comprehension: the role of reading self-concept and reading enjoyment. Reading Psychology, 45(8), 853-899.
    https://doi.org/10.1080/02702711.2024.2379257

  • Volodina, A., Lehrl, S. & Weinert, S. (2024). The impact of early home learning environment and preschool quality on school-relevant language proficiency in primary school. Journal of Research in Childhood Education, 38(3), 502-525.
    https://doi.org/10.1080/02568543.2023.2301102

2023

  • Heppt, B., Olczyk, M. & Volodina, A. (2023). Number of books at home as an indicator of socioeconomic status: Examining its extensions and their incremental validity for academic achievement [Vortrag]. CIDER III Conference, Berlin, Deutschland.

  • Olczyk, M., Gentrup, S., Schneider, T., Volodina, A., Casoni, V., Washbrook, E., Kwon, S. & Waldfogel, J. (2023). Teacher judgements and gender achievement gaps in primary education in England, Germany, and the US. Social Science Research, 116.
    https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2023.102938

  • Olczyk, M., Kwon, S., Lorenz, G., Perinetti Casoni, V., Schneider, T., Volodina, A., Waldfogel, J. & Washbrook, E. (2023). Teacher judgments, student social background, and student progress in primary school: A cross-country perspective. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 26(2), 443-468.
    https://doi.org/10.1007/s11618-022-01119-7

  • Öngören, H. & Volodina, A. (2023). Von Bildungssprache zum Leseverstehen: Der Einfluss des Leseselbstkonzepts auf die Beziehung zwischen Bildungssprache und Leseverstehen bei Grundschulkindern [Vortrag]. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Potsdam, Deutschland.

  • Panico, L., Boinet, C., Akabayashi, H., de la Rie, S., Kwon, S., Kameyama, Y., Keizer, R., Nozaki, K., Perinetti Casoni, V., Volodina, A., Waldfogel, J., Weinert, S. & Washbrook, E. (2023). International differences in gradients in early childhood overweight and obesity: The role of maternal employment and formal childcare attendance. European Journal of Public Health, 33(3), 468-475.
    https://doi.org/10.1093/eurpub/ckad058

  • Volodina, A. (2023). Meine Bücher und die Bücher meiner Eltern - Eine quantitative Analyse der Effekte von der Anzahl der Bücher zu Hause und eigener Bücher auf verschiedene Outcomes bei Jugendlichen [Vortrag]. 19. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS), Kiel, Deutschland.

  • Volodina, A. (2023). Home learning environment and out-of-home activities: Their relations to prosocial behaviour and peer relationships in primary school children. Current Psychology, 42.
    https://doi.org/10.1007/s12144-022-03410-6

  • Volodina, A., Weinert, S., Washbrook, E., Waldfogel, J., Keizer, R., Perinetti Casoni, V., de la Rie, S. & Kwon, S. (2023). Parental education-related gaps in externalising behaviour at age 3-4 years: Evidence from a harmonised framework from the United Kingdom, the United States, and the Netherlands. Child and Youth Care Forum.
    https://doi.org/10.1007/s10566-023-09759-4

  • Volodina, A., Weinert, S., Washbrook, E., Waldfogel, J., Kwon, S., Wang, Y. & Perinetti Casoni, V. (2023). Explaining gaps by parental education in children's early language and social outcomes at age 3-4 years: evidence from harmonized data from three countries. Current Psychology, 42.
    https://doi.org/10.1007/s12144-022-03754-z

  • Volodina, A. & Willard, J. (2023). Cognitive abilities, socioeconomic status, or both? Comparing their effects on pre-schoolers’ language, mathematical, and science skills [Symposium contribution] [Vortrag]. Annual Conference of the Society for Longitudinal and Life Course Studies 2023 (SLLS), München, Deutschland.

  • Waldfogel, J., Kwon, S., Wang, Y., Washbrook, E., Perinetti Casoni, V., Olczyk, M., Schneider, T., Panico, L., Solaz, A., Weinert, S., Volodina, A., de la Rie, S., Keizer, R., Nozaki, K., Yamashita, J., Kameyama, Y. & Akabayashi, H. (2023). Inequalities in resources for preschool-age children by parental education: evidence from six advanced industrialized countries. European Journal of Population.
    https://doi.org/10.1007/s10680-023-09685-0

  • Willard, J., Volodina, A. & Attig, M. (2023). Interaktionen zwischen früher negativer Affektivität und positivem Elternverhalten: Evidenz für differential susceptibility-Effekte bis zum Alter von sieben Jahren? [Symposium]. 25. Fachgruppentagung Entwicklungspsychologie, Berlin, Deutschland.

  • Willard, J., Volodina, A. & Attig, M. (2023). Frühkindliches Temperament und sozio-emotionale Anpassung im Vorschulalter: Evidenz für Diathese-Stress oder differential susceptibility? [Symposium]. 10. Tagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF), Essen, Deutschland.