Evaluation of Language Support in the Subject Classes of Secondary Level I (EvaFA)
Table of contents
> Link to application form (Scientific Use Files)
Data Set Published on | 02.05.2024 |
---|---|
Current Version Available Since | 02.05.2024 |
Survey Period | 2016-2018 |
Sample | Teachers (N=29); Students from grade 5 to 10 (N=804) |
Survey Unit | Parents Students Teachers |
Measured Competencies | Mathematical Proficiency, Subject-specific Language Knowledge, Reading Speed, Reading Comprehension, Situational understanding of mathematical text tasks, Spelling, Grammar |
Region | Bavaria, Berlin, North Rhine-Westphalia |
Principal Investigators | Leiß, Prof. Dr. Dominik Neumann, Prof. Dr. Astrid Schwippert, Prof. Dr. Knut |
Funded by | Federal Ministry of Education and Research |
Link | https://www.biss-sprachbildung.de/forschung-und-entwicklung/forschungsprojekte-biss/evaluationsprojekte/evafa/ |
Suggested Citation | Schwippert, K., Neumann, A., & Leiss, D. (2024). Evaluation der Sprachförderung im Fachunterricht der Sekundarstufe I (EvaFA) [Evaluation of Language Support in the Subject Classes of Secondary Level I (EvaFA)](Version 1) [Data set]. Berlin: IQB – Institut zur Qualitätsentwicklung im Bildungswesen. http://doi.org/10.5159/IQB_EvaFA_v1 |
Restriction Notice | There are no specific data restrictions. |
Project description
The project dealt with the development and use of subject-specific and subject-didactically oriented language education materials and measures of seven evaluated BiSS associations. In cooperation with local actors, measures for language education were documented and jointly developed within the framework of the evaluation. In doing so, it was particularly important to take into account the heterogeneous starting points and objectives of the language education networks. Taking up this heterogeneity as both a challenge and a resource, the project pursued the goal of documenting the implicit knowledge of language education implemented in the support institutions and thus documenting alternative implementations of language education in the subject lessons for teachers as well as for the administration and thus opening up perspectives for own or accompanied support initiatives. The present findings show that process quality oriented towards characteristics of good teaching can be achieved equally in additive and everyday integrated support concepts. In terms of concept development, the teachers pursuing an everyday integrated support approach proved to be more constructive and explanatory than the teachers who implemented an additive support approach, both in terms of working with materials and in terms of cooperation. (IQB)
back to overview
Blank data sets
For a first overview of the data set and its variables, dummy data sets containing the variables used and the value labels relating to them are provided for download here.
- EvaFA Observation Teacher 1 Blank (SPSS)
- EvaFA Observation Teachers II Blank (SPSS)
- EvaFA Teachers (SPSS)
- EvaFA Students (SPSS)
Documentation
Here you can find further documentation:
EvaFA: Scaling Manual (German version only)
Literature
Selected literature is listed here (as of February 2024).
2024
Wittmann, E., Weyland, U., Warwas, J., Seeber, S., Schumann, M., Krebs, P., Groth, M., Strikovic, A., Vorpahl, W., Wilczek, L. & Hill, S. (2024). Evaluation der Sprachförderung im Fachunterricht der Sekundarstufe I (EvaFA) (Version 1) [Datensatz]. Berlin: IQB - Institut zur Qualitätsentwicklung im Bildungswesen. https://doi.org/10.5159/IQB_EvaFA_v1
2023
Rossack, S. (2023). Schüler*innen der Mittelstufe planen ihre argumentativen Texte: eine Untersuchung aus dem Forschungsprojekt !!Fach-an-Sprache-an-Fach!! - Dissertation. Leuphana Universität Lüneburg, Lüneburg. Verfügbar unter https://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:gbv:luen4-opus4-13193
2022
Neumann, A. & Rossack, S. (2022). Schriftliches Argumentieren verbessern über Fähigkeits- und Fächergrenzen hinweg. In C. Korenjak, M. Raffelsberger-Raup & E. Witschel (Hrsg.), LesenSchreibenLesen in der Sekundarstufe I. Einblicke in Theorie, Empirie und Praxis (Klagenfurter Beiträge zur Bildungsforschung und Entwicklung, Bd. 7, 1. Auflage, S. 63–78). Innsbruck: Studien Verlag.
2021
Neumann, A., Schwippert, K., Thiemann, M. & Bandt, M. (2021). Mehrsprachigkeit und sprachliche Leistungen - Ergebnisse aus einem interdisziplinären Forschungsprojekt. In A.-L. Scherger, B. Lütje-Klose, E. Montanari, A. Müller & J. Ricart Brede (Hrsg.), Deutsch als Zweitsprache - Forschungsfelder und Ergebnisse: Beiträge aus den 14. und 15. Workshops "Deutsch als Zweitsprache, Migration und Mehrsprachigkeit" 2018 und 2019 (S. 17–33). Fillibach.
Schwippert, K., Neumann, A., Leiss, D., Groß, N., Plath, J. & Weber, A. (2021). Voraussetzungen und Herausforderungen schulischer Sprachbildung im Fachunterricht der Sekundarstufe I - Evaluationsergebnisse. In S. Gentrup, S. Henschel, K. Schotte, L. Beck & P. Stanat (Hrsg.), Sprach- und Schriftsprachförderung wirksam gestalten: Evaluation umgesetzter Konzepte (Bildung durch Sprache und Schrift, Bd. 5, 1. Aufl., Bd. 5, S. 144–160). Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer. Verfügbar unter http://fox.leuphana.de/portal/de/publications/voraussetzungen-und-herausforderungen-schulischer-sprachbildung-im-fachunterricht-der-sekundarstufe-i--evaluationsergebnisse(befc95d3-daed-49e8-9205-e48cae448b99).html
2020
Leiss, D. & Plath, J. (2020). „Im Mathematikunterricht muss man auch mit Sprache rechnen!“ – Sprachbezogene Fachleistung und Unterrichtswahrnehmung im Rahmen mathematischer Sprachförderung. Journal für Mathematik-Didaktik, 41(1), 191–236. https://doi.org/10.1007/s13138-020-00159-y
Schwippert, K., Neumann, A., Leiss, D., Groß, N., Entrich, S., Plath, J. & Weber, A. (2020). Voraussetzungen und Herausforderungen schulischer Sprachbildung im Fachunterricht der Sekundarstufe I – Evaluationsergebnisse.
2018
Rossack, S. & Neumann, A. (2018). Schreiben und Lernen - "!!Fach-an-Sprache-an-Fach!!". In C. Caruso, J. Hofmann, A. Rohde & K. Schick (Hrsg.), Sprache im Fachunterricht: Ansätze, Konzepte, Methoden (S. 195–210). Wissenschaftlicher Verlag Trier.
Schwippert, K., Neumann, A., Leiss, D., Entrich, S., Plath, J. & Weber, A. (2018). EvaFa: Evaluation der Sprachförderung im Fachunterricht der Sekundarstufe I im BiSS-Programm. In Henschel, S. Gentrup, L. Beck & P. Stanat (Hrsg.), Projektatlas Evaluation. Erste Ergebnisse aus den BiSS-Evaluationsprojekten (S. 39–42). Berlin: BiSS-Trägerkonsortium. Zugriff am 25.10.2023. Verfügbar unter https://www.biss-sprachbildung.de/pdf/biss-website-projektatlas-evaluation.pdf
Schwippert, K., Neumann, A., Leiss, D., Entrich, S., Plath, J. & Weber, A. (2018). Projektatlas Evaluation: Erste Ergebnisse aus den BiSS-Evaluationsprojekten.
2017
Leiss, D., Hagena, M., Neumann, A. & Schwippert, K. (Hrsg.). (2017). Mathematik und Sprache. Empirischer Forschungsstand und unterrichtliche Herausforderungen. Münster: Waxmann.
Rossack, S., Neumann, A. & Schwippert, K. (Hrsg.). (2017). "!!Fach-an-Sprache-an-Fach!!": Schreibförderung in Deutsch und Mathematik: Schneider-Verlag Hohengehren.