Assessment of Student Achievements in German and English as a Foreign Language (DESI)
Inhaltsverzeichnis
Hinweise zur Nutzung der Daten
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Datensatz veröffentlicht am | 01.05.2012 |
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aktuelle Version verfügbar seit | 01.05.2012 |
Erhebungszeitraum | 2003, 2004 |
Stichprobe | Schüler*innen der Jahrgangsstufe 9 (N=10.543); Schulen (N=239); Klassen (N=459) |
Erhebungseinheit | Eltern Lehrkräfte Schüler*innen |
erfasste Kompetenzen | Sprachkompetenz Deutsch, Fremdsprachenkompetenz: Englisch |
Region | deutschlandweit, Baden-Württemberg, Bayern, Berlin, Brandenburg, Bremen, Hamburg, Hessen, Mecklenburg-Vorpommern, Niedersachsen, Nordrhein-Westfalen, Rheinland-Pfalz, Saarland, Sachsen, Sachsen-Anhalt, Schleswig-Holstein, Thüringen |
Datengebende | Klieme, Prof. Dr. Eckhard |
Auftraggebende / Mittelgebende | Kultusministerkonferenz (KMK) |
Link zur Studie | https://www.dipf.de/de/forschung/projekte/deutsch-englisch-schuelerleistungen-international#1 |
Zitationsvorschlag | Klieme, E. (2012). Deutsch-Englisch-Schülerleistungen-International (DESI) (Version 1) [Datensatz]. Berlin: IQB – Institut zur Qualitätsentwicklung im Bildungswesen. http://doi.org/10.5159/IQB_DESI_v1 |
Datenrestriktion / Zugangshinweise | Bitte beachten Sie, dass das Skalenhandbuch nicht vollständig mit den am FDZ vorliegenden Datensätzen korrespondiert. Es sind nicht alle im Skalenhandbuch dokumentierten Variablen auch in den am FDZ vorliegenden Datensätzen enthalten. Bitte nutzen Sie für einen vollständigen Überblick zu den Datensätzen unsere Variablenübersicht. Zusätzlich zu den am FDZ am IQB vorliegenden Kompetenz- und Befragungsdaten wurden im Rahmen der Studie Videoerhebungen eingesetzt. Die Videodaten sowie weitere Informationen dazu liegen beim FDZ Bildung am DIPF vor. Falls Sie beabsichtigen, die Datensätze der Kompetenz- und Befragungsdaten mit denen der Videoerhebungen auf Personenebene zu verknüpfen, dann geben Sie dies bitte bei der Beantragung der Studie im Antragsformular an. |
Projektbeschreibung
Die Studie wurde im Auftrag der Kultusminister*innen der Länder in der Bundesrepublik Deutschland durchgeführt. Erfasst wurden sprachliche Kompetenzen von Schüler*innen der 9. Jahrgangsstufe unterschiedlicher Schulformen in Deutschland in den Fächern Deutsch und Englisch. Die Studie wurde im September/Oktober 2003 und im Mai/Juni 2004 mit ca. 11.000 Schüler*innen durchgeführt. Die Daten umfassen ein breites Spektrum sprachlicher Fähigkeiten und geben Informationen über die Qualität des Lehrens und Lernens im Deutsch- und Englischunterricht. Zu ihrer Erfassung wurden Testaufgaben und Fragebögen eingesetzt. (Projekt/IQB)
Blank data sets
For a first overview of the data set and its variables, dummy data sets containing the variables used and the value labels relating to them are provided for download here.
Documentation
- The
Scaling Manual of DESI provides detailed descriptions of the scales and variables used in the DESI study.
- For an overview of the variables in the datasets, please use our overview of variables in the student data set and our overview of variables in the school class data set.
Information about the data
Scaling manual - Surveys of Principals (German version only)
Notes on the use of data
What are the reliabilities of the competence estimators (plausible values)?
Unfortunately, we only have the EAP reliabilities of the PVs (we have asked several people from the data consortium, no reliabilities were calculated for the WLEs and we do not have any data at the individual item level). The EAP reliabilities of the PVs for the DESI study can be found below.
- Deutsch Leseverständnis (German Reading comprehension)
t1: EAP-Reliabilität = 0.681 (Variablennamen: LK_T1pv1 - LK_T1pv5)
t2: EAP-Reliabilität = 0.631 (Variablennamen: LK_T2pv1 - LK_T2pv1)
- Deutsch Sprachbewusstheit (German Language Consciousness)
t1: EAP-Reliabilität = 0.817 (Variablennamen: BD_T1pv1 - BD_T1pv5)
t2: EAP-Reliabilität = 0.752 (Variablennamen: BD_T2pv1 - BD_T2pv5)
- Deutsch Argumentation (German Argumentation)
t2: EAP-Reliabilität = 0.563 (Variablennamen: KA_pv1 - KA_pv5)
- Deutsch Wortschatz (German vocabulary)
t2: EAP-Reliabilität = 0.733 (Variablennamen: WS_pv1 - WS_pv5)
- Englisch: C-Test (English: C-Test)
t1: EAP-Reliabilität = 0.927 (Variablennamen: CT_T1pv1 - CT_T1pv5)
t2: EAP-Reliabilität = 0.868 (Variablennamen: CT_T2pv1 - CT_T2pv5)
- Englisch Hörverstehen (English Listening)
t1: EAP-Reliabilität = 0.699 (Variablennamen: HV_T1pv1 - HV_T1pv5)
t2: EAP-Reliabilität = 0.656 (Variablennamen: HV_T2pv1 - HV_T2pv5)
- Englisch Bewusstheit Grammatik (English Awareness of Grammar)
t2: EAP-Reliabilität = 0.770 (Variablennamen: BEgr_pv1 - BEgr_pv5)
- Englisch Bewusstheit Pragmatik (English Awareness of Pragmatics)
t1: EAP-Reliabilität = 0.744 (Variablennamen: BEsp_pv1 - BEsp_pv5)
- Englisch Leseverständnis (English Reading comprehension)
t2: EAP-Reliabilität = 0.744 (Variablennamen: LV_pv1 - LV_pv5)
No reliability estimates are available for the WLE competence estimators.
Why should not only the scale manual be used?
Not all variables documented in the scale manual are also contained in the data sets available at the FDZ. Please use in addition our overview of variables.
Certain variables - which are documented in the scale manual - are missing. What is the reason for this? Can I still get these variables?
Unfortunately, we have not received a few variables from the consortium. They are documented in the scale manua but are not available in the original datasets submitted to us. These variables are:
sk_e1, sk_e2 [E, T1/T2], sk_d1, sk_d2 [D, T1/T2], sozsk1, sozsk2; T1LG5901, T1LG5902, T1LG5903, T1LG5904, T1LG5905, T1LG5906,T1LG5907; T2LG4401, T2LG4402, T2LG4403,T2LG4404, T2LG4405, T2LG4406, T2LG4407
How are teachers’ and students’ data sets linked?
The data sets of the students and teachers can be linked with each other via the variable "FDZ_idclass". To select German or English classes, the variables "FDZ_dklasse" (German) and "FDZ_eklasse" (English) can be used in the teachers’ data set, which can also be linked with the variable "FDZ_idclass" in the students’ data set.
How is the IQB data linked to the video data at DIPF?
In addition to the competence and survey data sets available at FDZ at IQB, videos were used as part of the DESI study. These data sets (http://doi.org/10.7477/6:1:1) can be applied for at the Research Data Centre at DIPF. Video data sets can be linked to the survey and competence data. The following procedure is needed when linking both data sources:
- Data users apply for the video data at DIPF in addition to the survey and competence data available at the FDZ at IQB.
- Data users save all characteristic values/variables obtained in their evaluations of the video data as data sets (preferably with one class per line).
- This data set (csv, sav (SPSS) or r.data) is transmitted to the FDZ at IQB.
- In this data set, we will recode the class IDs corresponding to the class IDs in the survey and competence data so that both data sources can be linked.
- Notes on the recoded class IDs in the video data: In the video data, some classes appear twice (indicated by the addition "-2" at the end of the video ID), while in the class data set available at FDZ at IQB, each FDZ class ID appears only once. If class IDs are assigned twice, the additions "_1" and "_2" are added to the FDZ class ID in the combined data set. If the video record is to be linked to the students’ or class’ data sets, these additions must be removed and the class ID defined as a numeric variable.
Detailed information on the DESI video data can be found on the homepage of the Research Data Centre at DIPF.
Literature
Selected further publications are listed here (as of February 2023).
2022
Brunner, M., Stallasch, S. E. & Lüdtke, O. 2022, 31. March Empirical Benchmarks to Interpret Intervention Effects on Student Achievement in Elementary and Secondary School: Meta Analytic Results from Germany. Department of Educational Sciences, University of Potsdam, Germany; Leibniz Institute for Science and Mathematics Education, Germany; Centre for International Student Assessment, Germany. https://doi.org/10.35542/osf.io/39gbq
2021
Becker, M., Kocaj, A., Jansen, M., Dumont, H. & Lüdtke, O. (2021). Class-average achievement and individual achievement development: Testing achievement composition and peer spillover effects using five German longitudinal studies. Journal of Educational Psychology. https://doi.org/10.1037/edu0000519
Stallasch, S. E., Lüdtke, O., Artelt, C. & Brunner, M. (2021). Multilevel Design Parameters to Plan Cluster-Randomized Intervention Studies on Student Achievement in Elementary and Secondary School. Journal of Research on Educational Effectiveness, 22(10), 1–35. https://doi.org/10.1080/19345747.2020.1823539
2020
Stallasch, S. E., Lüdtke, O., Artelt, C. & Brunner, M. 2020, 3. March Multilevel Design Parameters to Plan Cluster-Randomized Intervention Studies on Student Achievement in Elementary and Secondary School. https://doi.org/10.35542/osf.io/f3p7q
2019
Ehmke, T., Kuhl, P. & Pietsch, M. (Hrsg.). (2019). Lehrer. Bildung. Gestalten. Beiträge zur empirischen Forschung in der Lehrerbildung (1. Aufl.). Weinheim: Beltz Juventa.
Jennek, J., Gronostaj, A. & Vock, M. (2019). Wie Lehrkräfte im Englischunterricht differenzieren. Eine Re-Analyse der DESI-Videos. Unterrichtswissenschaft, 47(1), 99–116. https://doi.org/10.1007/s42010-018-0027-7
Jennek, J., Gronostaj, A. & Vock, M. (2019). Wovon hängt ab, wie Lehrkräfte differenzieren? Eine Re-Analyse von Fragebogen- und Video-Daten der DESI-Studie. In T. Ehmke, P. Kuhl & M. Pietsch (Hrsg.), Lehrer. Bildung. Gestalten. Beiträge zur empirischen Forschung in der Lehrerbildung (1. Aufl., S. 303–313). Weinheim: Beltz Juventa.
Steinmann, I. (2019). Ganztagsschule in Deutschland: Effekte auf Leistungsniveau und soziale Bildungsungleichheit - Dissertation. Technische Universität Dortmund, Dortmund. https://doi.org/10.17877/DE290R-19905
Steinmann, I. & Strietholt, R. (2019). Effekte nachmittäglicher Bildungsangebote auf sprachliche Kompetenzentwicklungen. Zeitschrift für Pädagogik, 65(2), 285–306. https://doi.org/10.25656/01:23942
Käfer, J., Kuger, S., Klieme, E. & Kunter, M. (2018). The significance of dealing with mistakes for student achievement and motivation: results of doubly latent multilevel analyses. European Journal of Psychology of Education, 80(3), 1–23. https://doi.org/10.1007/s10212-018-0408-7
2018
Plüschke, A. (2018). Selbstüberschätzung im schulischen Kontext: Eine Reanalyse von Daten der DESI-Studie - Unveröffentlichte Masterarbeit. Universität Potsdam, Potsdam.
2012
Hartig, J. & Frey, A. (2012). Konstruktvalidierung und Skalenbeschreibung in der Kompetenzdiagnostik durch die Vorhersage von Aufgabenschwierigkeiten. Psychologische Rundschau, 63, 43–49.
Klieme, E. (2012). Deutsch-Englisch-Schülerleistungen-International (DESI) (Version 1) [Datensatz]. Berlin: IQB - Institut zur Qualitätsentwicklung im Bildungswesen. https://doi.org/10.5159/IQB_DESI_v1
2011
Göbel, K., Rauch, D. & Vieluf, S. (2011). Leistungsbedingungen und Leistungsergebnisse von Schülerinnen und Schülern türkischer, russischer und polnischer Herkunftssprachen. Zeitschrift für interkulturellen Fremdsprachenunterricht, 16(2), 50–65.
2010
Göbel, K., Vieluf, S. & Hesse, H.-G. (2010). Die Sprachentransferunterstützung im Deutsch- und Englischunterricht bei Schülerinnen und Schülern unterschiedlicher Sprachlernerfahrung. In C. Allemann-Ghionda, P. Stanat, K. Göbel & C. Röhner (Hrsg.), Migration, Identität, Sprache und Bildungserfolg (Zeitschrift für Pädagogik. Beiheft., Bd. 55, S. 101–122). Weinheim u.a.: Beltz. Verfügbar unter https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0111-opus-69470
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Helmke, A., Göbel, K., Hosenfeld, I., Schrader, F.-W., Vo, T. & Wagner, W. (2003). Zur Rolle des Unterrichts im Projekt DESI. Empirische Pädagogik, 17(3), 396–411.